Suplementacja w sportach zespołowych

Niezwykle istotną kwestią w dyscyplinach o charakterze drużynowym jest oprócz prawidłowej diety i odnowy biologicznej właściwa suplementacja w celu uzupełniania wszelkich niedoborów mikroskładników w organizmie. Szczególnego znaczenia aspekt ten nabiera w fazie około wysiłkowej, gdy ciało zawodnika narażone jest na największy ich ubytek.

Suplementacja w sportach zespołowych – sprawność i nawodnienie

Chodzi tu w pierwszym rzędzie o dostarczanie niezbędnych witamin i minerałów, których sukcesywny upływ z organizmu nie tylko obniża sprawność psycho-fizyczną sportowca, ale również może mieć katastrofalne skutki dla jego zdrowia. Równocześnie bardzo ważną kwestią w aspekcie wzmożonego wysiłku fizycznego, szczególnie podczas wysokiej temperatury powietrza, jest odpowiednie nawodnienie ciała. Pomaga to uniknąć spadku wydajności wysiłkowej, a także na przykład przegrzania organizmu i jego odwodnienia. Gwarantuje to prawidłowa podaż węglowodanów zarówno przed, w trakcie jak i po zakończeniu aktywności.

Suplementacja w sportach drużynowych

Suplementacja w sportach drużynowych

Dobrym i wygodnym rozwiązaniem jest w tym wypadku napój izotoniczny, stanowiący zestawienie zarówno węglowodanów, jak i witamin i minerałów. Oprócz dostarczania paliwa do mięśni, nawodnienia organizmu i uzupełniania elektrolitów, znakomicie gasi pragnienie i nie zalega na żołądku. Jeśli sportowiec potrzebuje określonych mikroskładników, może w takim wypadku sam skompletować sobie zestaw potrzebnych mu pojedynczych witamin i minerałów i dorzucić do tego odpowiednie węglowodany. Może to być zwykłe carbo lub jeszcze lepiej vitargo. Dobra ilość węglowodanów to w zależności od intensywności wysiłku od 30 do 70 g.

Suplementacja w sportach zespołowych – regeneracja

Przed meczem lub treningiem warto zadbać o odpowiednie zabezpieczenie mięśni przed katabolizmem, czyli trawieniem tkanki mięśniowej przez enzymy kataboliczne. W warunkach wzmożonej aktywności fizycznej jest o taki stan bardzo łatwo i koniecznością jest zrobienie wszystkiego, aby tego uniknąć. Wspaniale do tego celu nadają się aminokwasy rozgałęzione BCAA.

Oprócz wspaniałych właściwości antykatabolicznych znakomicie wspomagają regenerację powysiłkową i pomagają prowadzić trening bez oznak znużenia szczególnie w jego końcowych etapach. Odpowiednia ilość to 5-10 g na porcję. Bardzo dobrym pomysłem jest ich połączenie po wysiłku z l-glutaminą i białkiem serwatkowym (szczególnie w postaci izolatu), aby całkowicie i kompleksowo wspomóc proces restytucji po zakończonej sesji treningowej lub meczu. Efektem takiego działania jest zmniejszona bolesność mięśni, obniżone odczucie wyczerpania organizmu wysiłkiem fizycznym czy po prostu mniejsze zakwasy lub ich całkowity brak. Pomagają efektywnie dojść sportowcowi do stanu wyjściowego i skrócić czas regeneracji ustrojowej. Dawka l-glutaminy to 5-10g, a białka serwatkowego około 30 g.

Sporty drużynowe - odżywki dla sportowców

Sporty drużynowe – odżywki dla sportowców

Bardzo pomocnym suplementem treningowym może okazać się też beta alanina (izomer konstytucyjny aminokwasu l-alaniny). Jego rolą jest redukcja ilości kwasu mlekowego w mięśniach podczas wysiłku fizycznego, szczególnie o charakterze wytrzymałościowym. Pomaga to w znacznym stopniu wydłużyć okres wysiłku bez spadku poziomu wydolności i efektywnego prezentowania cech motorycznych w warunkach treningowych czy meczowych. Odpowiednia dawka to 2-3 g 30 minut przed wysiłkiem.

Istotnym czynnikiem regeneracji sportowca jest też odpowiednio długi i głęboki sen. Efektywnymi środkami pozwalającymi wyciągnąć maksimum korzyści w tym względzie są ZMA i tryptofan.

Brane na 30 minut przed snem pozwalają przespać noc bez zakłóceń i obudzić się wypoczętym i w pełni sił. Podczas snu wydzielana jest większa ilość hormonów, znika napięcie mięśniowe i odpoczywa centralny układ nerwowy. Organizm całkowicie się resetuje. Dlatego niezwykle istotne jest prawidłowe wspomaganie tego procesu wymienionymi wyżej suplementami.

 Dawid z Giełdowej – specjalista ds. suplementacji

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked