Odżywki dla sportowców – sporty wytrzymałościowe

Wysiłek o charakterze wytrzymałościowym, taki jak np. biegi długodystansowe, kolarstwo czy biegi narciarskie, charakteryzuje się wielka energochłonnością i powoduje wyczerpanie organizmu na różnych płaszczyznach. Warto zastanowić się zatem w jaki optymalny sposób możemy wspomóc dietę i trening sportowców tego typu przez stosowanie odpowiednich suplementów diety i odżywki dla sportowców.

Odżywki dla sportowców – poranek

W tym celu podzielimy dzień na kilka etapów. Pierwszym będzie poranek. Bezpośrednio po przebudzeniu warto wziąć porcję aminokwasów w postaci kompleksu wszystkich peptydów, aby zahamować katabolizm nocny maksymalnie szybko oraz stworzyć optymalne środowisko anaboliczne na kolejne godziny. Organizm po kilkugodzinnej nocnej głodówce potrzebuje maksymalnie szybkiego źródła aminokwasów, aby nie trawić własnej tkanki mięśniowej.

odzywki-dla-sportowcow-rower

Odżywki dla sportowców – sporty wytrzymałościowe

Po śniadaniu przychodzi pora na kolejny suplement – dobry preparat witaminowo-mineralny, bądź wybrane witaminy lub minerały (zależnie od indywidualnych potrzeb). Jest to niezwykle ważna kwestia w kontekście uzupełnienia wszelkich niedoborów w naszym organizmie, aby mógł prawidłowo funkcjonować. Przedstawiciele dyscyplin wytrzymałościowych narazeni są na zwiększone wydzielanie potu z organizmu, a wraz z nim mikroelementów, które następnie trzeba koniecznie uzupełnić. Pozwoli to na dłuższą metę uniknąć wyczerpania, przeciążenia, chorób i kontuzji.

Również po śniadaniu można wziąć preparat ochronny na stawy, najlepiej na bazie glukozaminy i chondroityny. Nawet jeśli sportowiec nie ma problemów z aparatem ruchu warto żeby korzystał z tego typu środka w celach profilaktycznych.

Odżywki dla sportowców – trening

Teraz przychodzi pora na porę treningową. Przed ćwiczeniami wytrzymałościowcy powinni spożyć dobrej jakości węglowodany złożone, najlepiej w postaci vitargo. Dostarczają one energii szybko i sukcesywnie przez kilka godzin oraz nie zalegają w żołądku. Są substratem energetycznym, które mięśnie wykorzystują podczas wysiłku jako bardzo efektywne źródło energii. Również podczas wysiłku, szczególnie dłuższego i bardziej intensywnego, warto zadbać o odpowiednie nawodnienie i zaopatrzenie energetyczne organizmu. Rolę tą wspaniale spełniają napoje izotoniczne, które dodatkowo pomagają uzupełniać na bieżąco mikroelementy tracone podczas wysiłku z potem. Jeśli nie mamy możliwości pić izotonika z bidona lub szejkera, możemy skorzystać z poręcznych żeli energetycznych. Węglowodany są bardzo istotne w kwestii uzupełniania glikogenu mięśniowego po zakończonej sesji treningowej. Możemy użyć tu np. bardzo smacznych i sycących batonów węglowodanowych (energetycznych).

W kontekście pory około treningowej warto, a wręcz trzeba zaopatrzć się w wysokiej jakości aminokwasy rozgałęzione BCAA (przed i po treningu) oraz l-glutaminę (po ćwiczeniach). Oprócz ochrony mięśni przed katabolizmem pomagają zwiększyć intensywność ćwiczeń, wytrzymałość i wydolność, a także poprawiają regenerację potreningową. Są to zagadnienia niezwykle istotne dla sportowców dyscyplin wytrzymałościowych. Po zakończonej sesji warto dodatkowo oprócz BCAA i L-glutaminy spożyć odżywkę białkową najlepiej białko serwatkowe (najlepiej w postaci izolatu), aby dostarczyć organizmowi pełen kompleks aminokwasów niezbędnych do prawidłowego przebiegu procesów restytucyjnych.

Odżywki dla sportowców - sporty wytrzymałościowe

Odżywki dla sportowców – sporty wytrzymałościowe

Szczególnie w aspekcie wytrzymałości ważnym suplementem jest beta alanina. Jest ona buforem kwasu mlekowego co podczas wysiłku pomaga go wydłużyć i utrzymać wysoką jego intensywność. Przedstawiciele tego typu dyscyplin sportowych czerpią więc najwięcej korzyści ze stosowania beta alaniny. Stosujemy ją przedtreningowo, około pół godziny przed wysiłkiem. Możemy odczuwać charakterystyczne swędzenie w okolicach głowy i karku po jej spożyciu, ale jest to zjawisko jak najbardziej normalne.

Odżywki dla sportowców – wieczór

Ostatnia faza dnia to wieczór. Przed pójściem spać warto wziąć ZMA (cynk, magnez i wit. B6). Pomaga pogłębić sen, wydzielać hormony anaboliczne i ogólnie lepiej zregenerować się i obudzić wypoczętym i gotowym do działania następnego dnia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked