Batony białkowe – CZY WARTO JE JEŚĆ?

Obecny rynek suplementów diety jest niezwykle rozbudowany i zasobny we wszelkiego typu środki służące całej rzeszy sportowców do łatwiejszego osiągania różnych celów treningowych. Wychodzą one ludziom aktywnym naprzeciw we wszelkich aspektach związanych z codziennym uprawianiem sportu i funkcjonowaniem. Wśród nich bardzo popularną kategorią są różnego typu batony dla sportowców. Możemy wyróżnić kilka rodzajów: batony białkowe, węglowodanowo-białkowe czy energetyczne. Ich przeznaczenie zależy od celu treningowego i aktualnych potrzeb organizmu. Stanowią one zamiennik konwencjonalnych posiłków i są stosowane w określonych sytuacjach, gdy nie mamy dostępu do normalnego pożywienia czy musimy szybko uzupełnić określone składniki odżywcze.

Batony białkowe

Batony białkowe

Batony białkowe

Batony wysokobiałkowe stanowią połączenie dużej ilości procentowej białka (najczęściej różnego pochodzenia) oraz dużo mniejszej (niekiedy bardzo znikomej) ilości węglowodanów i tłuszczu. Z tego typu produktów nie da się całkowicie wyeliminować dwóch ostatnich składników, tak jak np. w izolacie białka serwatki w proszku, gdyż niemożliwe jest wówczas osiągnięcie konsystencji pozwalającej uformować baton. Można natomiast zwrócić uwagę na rodzaj zawartych węglowodanów i tłuszczów. Jeśli chodzi o te pierwsze to pożądane są głownie polisacharydy i węglowodany nie powodujące wyrzutu insuliny do krwi (np. stevia, erytrol itp). Najbardziej wartościowe dla organizmu tłuszcze to wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Najczęściej nie jest jednak tak kolorowo jeśli chodzi o batony białkowe i zawierają one w jakiejś części te mniej pożądane substancje. Główna przyczyną jest przede wszystkim koszt tego typu przekąsek, które nie mogąc mieć wysokiej ceny, mają zwykle również składniki niższej jakości. Chcąc batony naprawdę dobre składowo należy liczyć się z większym wydatkiem.
Komponent białkowy, czyli dominujący jest w tym wypadku kluczowy. Należy zwrócić uwagę, aby proteiny zawarte w batonie były pochodzenia zwierzęcego. Gwarantuje to właściwy bilans aminokwasowy i bardzo dobre przyswajanie przez organizm.
Batony wysokobiałkowe przeznaczone są przede wszystkim dla osób chcących uzupełnić w wygodny sposób białko w diecie, szczególnie tej nakierunkowanej na redukcję oraz budujących beztłuszczowa masę mięśniowa.

Batony węglowodanowo-białkowe

Batony węglowodanowo-białkowe. Rodzaj składników jest podobny jak w poprzedniej kategorii, inne są tylko proporcje. Dominują tu zwykle węglowodany, a białka i tłuszcze są użyte w mniejszej ilości. Przeznaczone są one dla osób budujących masę i zwiększających wagę oraz tych chcących zaopatrzyć organizm w składniki odżywcze podczas okna anabolicznego po treningu.

Batony energetyczne

Batony energetyczne. Jak sama nazwa wskazuje głównym składnikiem są w tym przypadku węglowodany, a białko i tłuszcze występują w bardzo małej ilości. Węglowodany mogą występować w formie np. płatków owsianych, kokosowych czy kukurydzianych i mogą mieć zarówno dłuższe i krótsze czasy wchłaniania, zaopatrując organizm w energię w pełnym zakresie czasowym. Mogą one być używane po treningu w celu uzupełniania glikogenu mięśniowego czy przed treningiem w celu uzbrojenia mięśni w zapas energii.

Kup teraz batony białkowe

Kup teraz batony białkowe

Aby odpowiedzieć sobie na pytanie zawarte w tytule artykułu każdy musi przemyśleć kilka kluczowych kwestii. Po pierwsze czy nasza dieta pozwala na stosowanie tego typu zamienników posiłków i czy ich skład nie kłóci się z jej założeniami. Kolejną kwestią jest rozłożenie posiłków podczas dnia i możliwość ich spożycia, np. w pracy. Jeśli nasze pole manewru jest w tej kwestii ograniczone, batony mogą okazać się jedyną możliwą alternatywą. Należy również patrzeć na składniki  pod kątem alergologicznym naszego organizmu, aby nie wywołać w nim niepotrzebnych komplikacji (np. uczulenie na orzechy). Batony są ciekawą alternatywą dla osób chcących zwiększyć w łatwy i smaczny sposób kaloryczność monotonnej diety podczas budowania masy mięśniowej. Stanowią wtedy dobrą i zbilansowaną przekąskę, którą można wpleść w swój plan żywieniowy.

Dawid z Giełdowej – specjalista ds. suplementacji

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked